「写真はもとより PAINT, SEEING PHOTOS」 初出=「写真はもとより—PAINT, SEEING PHOTOS—展覧会図録2019年12月 茅ヶ崎市美術館


私はこれまで写真と絵画を使って制作を続けて来ました。その制作はいつも写真を「見る」ことからはじまります。ここでいう写真とは優れた写真家が撮ったような美学的/技術的に優れた写真のことではなく、例えば誰もが日常的に撮り、見るようなごくありふれた写真であったり、身近な機器で手軽に撮った些末な写真などのことです。なぜ私がこうした写真を使うかというと、日々撮影し、目にする写真にはそのような写真が膨大にあり、私達の日常や社会に浸透しているからです。その速度や量は、ときに見返すことすら困難にさせますが、そのような写真を見る視線や行為に実感を得たいのです。それは日々の生にリアリティを求めることに等しいと考えます。しかしそのような写真を提示しただけではそれはただの退屈で凡庸な写真を再確認するだけでしょう。それらの写真を意識的に見るために絵画、より正確に言えば「描く」行為が必要になりました。描くという行為は直接、その痕跡が露わになります。「見る」という視線自体は不可視なものですが、「描く」という可視的な痕跡が加わることで「見る」という見えない行為をより意識的に感じたいと思うのです。作品は近年いくつかの展開を示し始めていますが、基本的にはこの様な考えが通底しています。

写真と絵画(=西洋美術)、両者は日本では幕末~明治にかけて日本の近代化とともにほとんど同時に受容されました。西洋では写真の登場は歴史ある絵画の在り方を大きく変えましたが、日本では両者は海のものとも山のものともつかないまま同時に受容され、ただその迫真性に素朴に驚き、眼差しが刷新されたのだと思います。そうした眼差しは一方では日本の近代化と重なり合っていくのですが、他方では写真と絵画の出会いに当時の日本の表現者達は新鮮なよろこびを得ただけでなく、違和感や収まりの悪さも感じたのではないかと想像します。日本の近代絵画においてはその始まりから写真も同時に受容されていた。その経緯に立ち会った彼らの心情を想像し、自らの重なりを覚えることも確かにあるのです。

 


Up to now, I have worked in the media of photography and painting. But my creative process always begins by looking at a photograph. I do not mean the famous ones taken by recognised masters, with aesthetic value and sophisticated skills. I mean those taken casually in daily life – the trifl ing images we produce with familiar equipment.I use photos precisely because they are socially ubiquitous. The quantity and velocity of new images is overwhelming, so it is sometimes diffi cult to look at them a second time. Yet I try to retain true feelings when I relook at them. To me, this is nothing less than the search for reality of everyday life itself.If I were to offer up these photographs, just as they are, viewers would register only their banality and mediocrity. It is, conversely, to force an act of conscious looking that I add to them aspects of painting, or to be precise, the action of drawing. This action shows the trajectory they have passed through. A gaze is invisible, but by adding visible traces in my inscriptions, I hope to return looking to the realm of the conscious. This is the common notion underlying all my work, and I have recently developed it in various new directions.

Photography and Western-style painting were introduced to Japan at the same time, during the latter days of the shogunate and early Meiji. In Western countries, that sort of painting already had a long history, which would be drastically altered by the appearance of photography. But in Japan both came simultaneously and were accepted indiscriminately. First and foremost, people were amazed by their shared realism, which, renovated the gaze. That conceptualisation went in parallel with the entire process of Modernisation in 19th-century Japan. Japanese creators were delighted by the novelty of photography and painting, but they must surely also have felt unease and disjunction.Thus, Western-style painting and photography were accepted in Japan, from the outset, in tandem. I seek to reconstruct what people must have felt as they witnessed the changes unfolding before them. I sometimes seek to impose myself into their thoughts.